Garduino

Prototype / UX
Oversikt av prosjektet
Våren 2022 fikk jeg og min gruppe i faget IN1060 oppgave om å lage en fysisk løsning til et problem som stod veldig fritt. Vi valgte å fokusere på bærekraft og grønt, så vi kom i kontakt med klienten vår Losæter. Vi utviklet en løsning til deres kompost.
Mine bidrag
For prosjektet til Losæter var jeg aktiv i å lage skisser, moodboards, design og 3D printing. Det var ingen klare roller i gruppen, men noen tok seg mest av programmering, mens jeg tok meg mest av interaksjonsdesign og visuell design.

Garduino-prosjektet ble startet med en klar målsetting om å utvikle en bærekraftig løsning for hagearbeidere på Losæter. Målet var å lage et system som kunne overvåke komposttemperaturen og gi brukerne informasjon om når temperaturen oversteg trygge nivåer. Dette skulle bidra til å forbedre kompostprosessen og redusere potensielle problemer. Prosjektet ble utført i samarbeid med brukerne, og fokus lå på inkludering og gjensidig læring.

I den andre delen av Garduino-prosjektet ble det utforsket den tekniske utviklingen av systemet. Dette inkluderte implementeringen av sensorer og en Arduino-enhet for temperaturmåling og datainnsamling. Designløsningen var en enkel, rektangulær boks med fargeindikatorer (rødt og blått lys) for å symbolisere temperaturforholdene. Brukbarhetsprinsipper som affordance, visibility og feedback ble integrert i designet for å sikre brukervennlighet.

I den siste delen av prosjektet ble løsningen evaluert med brukerne på Losæter. Dette ble gjort gjennom brukbarhetstesting med konkrete oppgaver og spørsmål om brukernes opplevelse. Resultatene indikerte at designprinsippene, inkludert consistency, affordance, visibility og feedback, fungerte som tiltenkt. Brukerne kunne enkelt forstå og interagere med systemet, og de tolket fargene riktig som signaler for temperaturforholdene. Selv om prosjektet støtte på tekniske utfordringer, oppnådde det målene for å inkludere brukerne og oppnå gjensidig læring.

Garduino-prosjektet demonstrerer viktige aspekter av bærekraftig design og inkluderende utvikling. Ved å samarbeide med brukerne og fokusere på deres behov, ble det utviklet en løsning som har potensial til å forbedre bærekraftig hagearbeid og kompostering. Selv om tekniske hindringer oppsto underveis, klarte teamet å tilpasse seg og oppnå prosjektmålene. Dette prosjektet tjener som et eksempel på hvordan brukbarhetstesting og designprinsipper kan brukes effektivt for å utvikle bærekraftige løsninger som er brukervennlige og tilpasset reelle behov.